(+31)(0)6 156 469 79 info@evavocaal.nl

Naast dat wij in te huren te zijn voor bruiloften, begrafenissen, muzikale aankleding, en andere (persoonlijke) gelegenheden, bieden we ook een aantal vaste programma’s aan. Hieronder vindt u een overzicht van ons aanbod. Bij ieder programma leest u eerst de belangrijkste kenmerken, waarna het programma kort wordt toegelicht.

*Deze concertprogramma’s bestaan uit vaste thema’s in combinatie met het kernrepertoire zoals genoemd in de toelichting. Het totale programma wordt samengesteld, aangevuld en vernieuwd op basis van het op dat moment beschikbare en gekende repertoire, óf in overleg aangepast aan de wensen van de opdrachtgever.

De programma’s zijn in eerste instantie complete concertprogramma’s van ± 60 min. die in deze vorm kunnen worden aangevraagd. Wanneer u echter het accent net iets anders zou wil leggen kunt u bijvoorbeeld ook een aangepast basisprogramma, of een combinatie van deze basisprogramma’s boeken.

Bij een aanpassing kunt u denken aan:

  • Tijdsduur
  • Met of zonder pauze
  • Ander/extra repertoire
  • etc.

Onderaan vindt u een concept voor een kerstprogramma. Dit programma wordt aan de hand van het concept naar wens samengesteld.

Faces of nature
Das Töne tragen können
An English Tune
Passieprogramma
Kerstconcerten

 

Programma’s


Faces of Nature

  • Thema rondom natuur, natuurverschijnselen en de natuur als metafoor
  • A capella programma met wereldlijke teksten uit meerdere landen en in verschillende talen
  • Werken uit voornamelijk de 19e en 20e eeuw
  • Uitbreiding van het programma mogelijk door toevoegen van werken met pianobegeleiding

Toelichting
‘Faces of nature’ is een a capella programma met wereldlijke teksten uit meerdere landen en in verschillende talen. De teksten hebben de natuur en natuurverschijnselen als thema of gebruiken de natuur als metafoor.

Faces of Nature opent met zeven hele korte werkjes van de Estse componist Veljo Tormis. Deze werkjes beschrijven verschillende weertypes. Het opgewekte gevoel dat je krijgt wanneer de lente begint, hangende mist boven de velden, de kou die je kan bevriezen, de vallende sneeuw van een verlate winter en de droogte als gevolg van de stralende zon. In Scandinavisch repertoire staat de natuur symbool voor het thuisland. In Iltatunnelma voelen we de heimwee naar het mooie Finland wanneer de avond langzaam over het dorp komt en de gordijnen sluiten. In de werken van Jürgen Golle, op tekst van Hildegard Jahn Reinke, wordt de natuur gebruikt als metafoor voor menselijke emoties. Hoop als wind in de zeilen, een schone lei als gevolg van een zomerse bui en de warmte van een vriendschap die warmer is dan die van de zon.

 

Das Töne tragen können    

  • Thema rondom liederen die verhalen vertellen en emoties beschrijven
  • A capella programma met wereldlijke en geestelijke teksten
  • Variatie in stijlperiodes, landen en talen

Toelichting
‘Das Töne tragen können’ is een gevarieerd a capella programma met oude, moderne, geestelijke en wereldlijke werken. De teksten willen verhalen en emoties uit andere tijden en werelden dichterbij brengen.

De titel van dit programma komt uit een gedicht van Hildegard Jahn Reinke: Das Töne tragen können… wie wunderbar das ist. Het verbaast zich over de draagkracht en zeggingskracht van tonen, van muziek. Jürgen Golle heeft deze teksten op muziek gezet in de cyclus Lichtzeichen.  Naast werk van Golle, Engelse madrigalen en de intieme all-time-favorite Danny Boy, bevat dit programma ook oude en moderne geestelijke werken in het Latijn. Onder andere delen uit een mis van de Nederlandse componist Hendrik Andriessen en een intense Bijbelpassage op muziek gezet door de bekende Letse componist Arvo Pärt. Deze composities hebben prachtige vocale lijnen die qua beweging en vocale vrijheid aan het gregoriaans doen denken. De werken staan niet stil, maar stromen en de stemmen vloeien in elkaar over.

 

An English Tune

  • Programma met Engelse componisten uit verschillende stijlperioden
  • Gecombineerd a capella en met pianobegeleiding
  • Zowel klassieke werken als madrigalen en lichtklassieke muziek

Toelichting
Zoals de titel al aangeeft betreft dit een concertprogramma met Engelse roots. De taal, de achtergrond van de componisten, en de bekende madrigalen en teksten van Shakespeare, geven het geheel een vol Engels accent. Voor dit concert laten we ons begeleiden door een pianist, waardoor er veel variatie in het repertoire mogelijk is.

Werk uit de Tudor-periode met teksten van Shakespeare en muziek van Ravenscroft en Gibbons. De prachtige romantische ballades van Elgar met pianobegeleiding, en de moderne tijd die hinkt op meerdere gedachten: Hurd, Holst en Vaughan Williams staan met één been in de warme romantiek van Elgar. Bill Tamblyn’s ‘Jesu dulcis memoria’ doet aan het oude gregoriaans denken. Terwijl Blyton de lachers op de hand heeft met niet geestelijke, maar geestige gedichtjes voor ‘Ladies only’.

Philip Lane schrijft nieuwe, ritmische, bijna jazz-achtige noten op de oude teksten van Shakespeare en we besluiten het programma met de all time favourite ‘Danny Boy’.

N.B.: Dit programma is ontwikkeld voor een combinatie van a capella zang en begeleiding door piano, maar kan in overleg, mits aangepast, geheel a capella worden uitgevoerd.

 

Passieprogramma

  • Programma met religieuze werken en teksten passend bij de passietijd en de Goede Week
  • Gecombineerd a capella en met orgelbegeleiding
  • Klassieke werken uit de 19e en 20e eeuw

Toelichting
Een concertprogramma voor vrouwenstemmen a capella en met orgelbegeleiding. Dit repertoire is zeer geschikt voor de intieme periode van zelfreflectie, de ‘Passietijd’, voorafgaand aan Pasen, of aan te passen aan het najaar, rondom Allerzielen en het korter worden van de dagen.

Het programma bestaat uit drie blokken van ongeveer 20 minuten. Het eerste blok bestaat uit a capella werken van componisten uit verschillende landen. Deze werken hebben door de overeenkomst in vocale- en componeerstijl, en de hint naar het gregoriaans een sterke band met elkaar.
Daarna volgt werk van de Duitse componisten Distler, Brahms en Schubert. Hierin wordt het gebed persoonlijker, de teksten intiemer. In Psalm 23 klinkt rust en hoop voor deze donkere dagen: “Al gaat mijn weg door een donker dal, ik vrees geen gevaar want U bent bij mij”.
Het concert komt tot een climax met de Litanies à la Vierge Noire van Francis Poulenc. Nadat een van zijn vrienden overleed, ging Poulenc opzoek naar de ‘zin van het leven’. Hij herontdekte zijn Katholieke achtergrond en maakte de reis naar de Franse bedevaartsplaats Roc-Amadour. Daar werd hij gegrepen door het beeld van de zwarte Madonna in de Mariakapel en schreef deze Litanie: een smeekbede aan de Zwarte Maagd met de meest prachtige lijnen en kleuren in een dialoog tussen de stemmen en het orgel.

 

Kerstconcerten

De afgelopen jaren hebben we verschillende kerstconcerten gegeven. Van bekende carols zingen tijdens een bedrijfs-kerstfeest of als voorprogramma bij het Gelders Orkest, tot zelfstandige kerstconcerten met a capella repertoire of begeleiding van harp, en een familievoorstelling in de vorm van een muzikaal aangekleed kerstverhaal.

Laat u ons weten wat u zoekt, dan denken we graag met u mee!